Büyükçekmece Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Başkanı Sevgi Emanet ; 15-21 Mart Tüketiciyi Koruma Haftası münasebetiyle bir mesaj yayımladı.
Emanet ; Her yıl dünyada 15-21 Mart tarihlerinde,Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmaktadır.Tüketici haklarının daha ileriye götürülmesi, bu haklara saygı gösterilmesi ve tüketici aleyhine uygulamalara karşı tüketicilerin bilinçlendirilmesi için önemli bir fırsattır.Türkiye genelinde geçen yıl tüketicilerimizin tüketici hakem heyetlerine yapılan toplam 594 bin 270 başvurunun yüzde 87,8’inin karara bağlandı, bu kapsamda 860 milyon 778 bin 208 lira değerinde uyuşmazlık değerlendirildi. 265 bin 661 adetle perakende ticaret sektörünün başta gelirken , 95 bin 59 adetle finansal hizmetler sektörünün ve 80 bin 780 adetle abonelik hizmetleri sektörü izledi. Alınan kararların yüzde 59’unun tüketiciler lehine sonuçlandı.
Tüketici hakem heyetlerine en çok 50 bin 515 adetle cep telefonu, 40 bin 567 adetle ayakkabı, 36 bin 919 adetle internet abonelikleri, 31 bin 457 adetle kredi kartı üyelik ücreti ve 18 bin 659 adetle GSM aboneliklerine ilişkin başvuru yapıldı.
CORONAVİRÜS SÜRECİNDE TÜKETİCİ MODELİ DEĞİŞTİ…
Covid-19 salgınıyla başlayan pandemi tüm dünyada petrol fiyatlarını, döviz ve altın kurlarını, borsaları, devletlerin ve insanların sosyal ve ekonomik davranışlarını değiştirdi.Bu dönemde tasarrufa önem veren, daha hesaplı harcayan, dijital kanal kullanımında gelişmiş, karar verirken daha seçici davranan bir tüketici modelinin ortaya çıktığını hepbirlikte gözlemledik.Finansal kaynaklar açısından daha kısıtlı ve dikkatli, dijital teknoloji kullanımında daha cesur ve ilerici tüketiciler e-ticaret için çok ciddi bir potansiyele sahipti ve internetten yapılan kartlı ödeme işlemleri, geçen yılın aynı dönemindeki tutarın iki katının üzerinde büyüdü.Bunun sebebini tüketicilerimizin gelir düzeyi arttı diye değil 2020 Mart ayının ikinci yarısından itibaren kapılarını corona tedbirleri kapsamında yasal olarak kapanmaya başlayan alışveriş merkezlerinin (AVM) ,hizmet sektörünün kapanmasının yansıması tedirginlik ve panik olarak görmeliyiz.
CORONAVİRÜS BAHANESİYLE FİYATLAR YÜKSELDİ…
Pandemi ile birlikte ticaretin kısıtlanması, ülkeler arası ulaşımın kısıtlanması ve turizm sektörünün azalışa geçmesi ile beraber üretim azaldı.Yasaklardan dolayı insanların dışarıya çıkamaması da ekonominin yavaşlamasına neden oldu. İşletmeler ,esnaflar ,üreticiler azalan kazançlarını ürünlerin fiyatlarını artırarak kapatmaya çalışması sonucunda da hayat pahalılığı daha da çok arttı.
Çeşitli sektörlerdeki ürün ve malların fiyatlarında istismara gidildi. Fiyatların serbest olmasını ve vatandaşın koronavirüs tedirginliğini ,dışarı çıkmak yerine sanal alışverişe yönelmesini fırsat bilen bazı kesimler bu fırsatları paraya çevirdi.