Büyükçekmece Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Başkanı Sevgi EMANET ; her yıl 15 Mart Dünya Tüketiciler Gününün içinde bulunduğu Tüketiciyi Koruma Haftası ile ilgili basın açıklamasında bulundu.Emanet ; Son zamanlarda Ülkemiz ve tüm dünya ülkelerimiz olarak “ kendisi küçük ama tahribatı büyük olana corona virüsü “ile mücadele etmekteyiz.Akciğer hastalığına neden olabilen ve tedavi edilmediğinde ağır akut solunum yolu yetersizliği sendromu gibi hastalıklara yol açan virüs tüm dünyayı teyakkuza geçirdi.Milletçe zor günlerden geçtiğimiz bu dönemde toplu ortamlardan kaçının dendi, uçuşlar durdu, okullar kapandı, etkinlikler ertelendi ,işletmeciler ise tedbir alınmasını doğru bulsa da endişeleri hat safhada, tüketiciler bazı ülkelerde yaşanan karantinanın ülkemizde de olacağı yada salgına önlem almak için panik halinde marketlere akın etti…İşin ucunda toplum sağlığı var…Gerek toplum sağlığı ve psikolojisi gerekse ülkelerin ekonomisi yönünden bu günler zor geçecek.Uzmanlar Corona virüsü yüzünden küresel ekonomide büyümenin de yüzde 0,2 ila 0,4 oranında düşüşe yol açabileceğini öngörüyor.Tek umudumuz ve dileğimiz virüsün çok çabuk ve en asgari zararla atlatılmasıdır.
Türkiye’de corona virüs görülmesinin ardından tüketicilerimizin de paniğinden istifade ederek hijyen ürünlerine ve temel gıda maddelerine zam yağdıran vurguncuları şikayet etmek isteyen ,paket tur satın almış ancak salgın nedeni ile tur paketini iptal etmek isteyen tüketicilerimizin derneğimize başvuru sayıları oldukça artmış bulunmaktadır.”
“MÜCBİR SEBEPLER DE TÜKETİCİ HER ZAMAN HAKLIDIR…!”
Emanet ; ”Corona virüsü nedeniyle yaşanan iptallerin “mücbir sebep” olarak değerlendirilip, bu kapsamda ücretlerinin iade edilmesi gerekmektedir.Tur satın alıp da seyahat planı yapan kişilerin bu sözleşmeleri “Paket Tur Sözleşmesi” olarak değerlendirilmektedir.” dedi.
Paket turun başlamasından en az otuz gün önce fesih bildirimi yapıldıysa zorunlu vergi, resim, harç vb. yasal yükümlülüklerden doğan masraflar mahsup edilerek herhangi bir kesinti yapılmaksızın, katılımcının ödemiş olduğu bedel iade edilmelidir.
– Paket turun başlamasına otuz günden daha az bir süre kala yapılan fesih bildirimlerinde;
– Sözleşmede belirtilmek şartıyla belirli tutar veya oranda kesinti yapılabilir.
– Ayrıca aynı süre için geçerli olmak üzere katılımcının gerekli tüm özeni göstermesine rağmen öngöremediği veya engelleyemediği bir durum veya mücbir sebep nedeniyle fesih bildiriminde bulunması halinde, “ödenmesi zorunlu vergi, resim ve harç vb. yasal yükümlülüklerden doğan masraflar ile 3. kişilere ödenip belgelendirilebilen ve iadesi mümkün olmayan bedeller hariç” olmak üzere, katılımcının ödemiş olduğu bedel iade edilir.
Emanet ;”Ticaret Bakanımız Ruhsar Pekcan’ da, corona virüs salgını nedeniyle paket tur iptalinde tüketicilerin haklarına ilişkin açıklama yaptı. Bakan turun düzenlendiği yerin önemli olduğuna vurgu yaparak vatandaşı anlaşmazlık durumlarında tüketici hakem heyetlerine yönlendirdi. Yasaya göre turun başlamasına 30 gün kala belirli harçlar ödenerek paket tur iptal edilip ücreti geri alınabiliyor.” İfadesi ile basın açıklamasında net bir şekilde dile getirmiştir.”
” Corona virüs salgınının, söz konusu ülkelerde yoğun olarak görülmesi nedeniyle uçuşları durdurulan ve hakkında resmi olarak seyahat uyarısı yapılan ülkeleri içeren paket tur sözleşmeleri kapsamında bir mücbir sebep hali olduğu değerlendirilmektedir. Buda tüketicinin seyahatine 30 günden az bir süre kalsa da, paket turu iptal edebileceğini anlamını taşımaktadır.Mücbir sebep nedeniyle paket turun başlamasına 30 günden az bir süre kala da fesih bildiriminde bulunması halinde, ödenmesi zorunlu vergi, harç ve benzeri yasal yükümlülüklerden doğan masraflar ile üçüncü kişilere ödenip belgelendirilebilen ve iadesi mümkün olmayan bedeller hariç geriye kalan tüm bedelin herhangi bir kesinti yapılmaksızın 14 gün içerisinde tüketiciye iade edilmesi gereklidir.”
Dernek Başkanı Sevgi Emanet ; “Vatandaşlarımızın iyi niyetinden faydalanıp hırsızlık, dolandırıcılık ve diğer suçlara meyilli kişiler “Corona Virüs Risk Taraması” na geldik diyerek kapınızı çalabilir.Lütfen dikkatli olalım. Bu gibi konularla karşılaşan vatandaşlarımızın ivedi olarak Emniyet Genel Müdürlüğümüzün kolluk birimleri olan 112-155-156′ ya haber vermeleri gerekli.” Sağlık Bakanımız da “Sağlık Bakanlığı, korona virüs risk taramasını çat kapı değil, planlayarak yapmaktadır. Vatandaşlarımızı 184’ten arayıp bilgilendiriyor, ondan sonra geliyoruz. SABİM-184’ten size telefon gelmemişse, test amacıyla geldiğini söyleyenleri içeri almayın. Kötü niyetlilere karşı da tedbirli olalım” dedi.
FIRSATÇILARA FIRSAT VERMEYELİM….
Coronavirüs sebebiyle maske,eldiven,ateş ölçer, dezenfektan, kolonya, başta olmak üzere bir dizi ürüne son günlerde çok ciddi talep oluştu. Bu ürünlere olan yoğun talepten dolayı da, durumdan istifade ederek haksız fiyat artışı yapan bazı fırsatçı kişiler ve işletmeler baş göstererek yüksek gelirler elde etti. Zor bulunur hale gelen bu ürünlerin fiyatlarına zam üzerine zam yapıldığının altını çizen Emanet ;
“Ticaret Bakanlığı’mız Fahiş fiyatlar ve zamlarla tüketicinin ihtiyacı olan ürünlere ulaşmasını engelleyen/zorlaştıran işletmelere karşı, HFA-Bildirim Uygulaması (Haksız Fiyat Artışı) na tüketicilerimizin şikayette bulunması ve gerekli yaptırımların uygulanması için kolları sıvadı. HFA bildirim uygulaması , iOS ve Android marketlerden ücretsiz olarak indirilebiliyor. Uygulamayı indiren kullanıcılar telefon numarası, e-posta adresi ve TC kimlik numarasını girerek uygulamaya üye olabiliyor.” açıklamasında bulundu.
STOKÇULARI SEVİNDİRMEYİN…
İSRAFTAN KAÇINALIM…
“İhtiyacımız dan fazlasını almak israfa yol açaçaktır.Son günlerde bazı tüketicilerimizin aşırı taleple marketlere hücum edip rafları boşaltması stokçuların işine yaramış elindeki ürünleri fahiş fiyatla satmalarının önünü açmıştır.Karaborsaya kadar düşen ürünler bazı tüketicilerin gösterdiği davranışlar sonucu ortaya çıkmıştır.“Tuzağa düşmeyelim.. Korkuya kapılıp marketlere koşmayalım.İhtiyacımızdan fazla satın alıp israfa yol açmayalım. Rafları boşaltmak, evleri makarna ve pirinçle doldurmak sadece ve spekülatörlerin işine yarar.İhtiyaçtan fazla alarak stoklama yapmak, kriz fırsatçılarının istediği ortamı sağlar ve bunun faturasını ülkemize öder…”
Burada tüketicilerimize düşen görev fahiş fiyat uygulaması yapan stokçu ve fırsatçıları ALO 175 tüketici hattı yada HFA bildirim uygulamasına ihbar etmeleri gerekmektedir.” diyen Emanet sözlerine ;
“Derneğimize ve Hakem Heyetlerine her yıl artan başvurulardan ve alınan kararların tüketici lehine sonuçlanmasından, tüketicilerimizin haklarını aramada her geçen yıl daha bilinçli hareket ettiklerinin bir göstergesidir.Bilinçli tüketim alışkanlığı hem üretimin kalitesini yükseltir hem de ülkelerin kalkınmasında ve gelişmesinde önemli bir rol oynar.Tüketicinin korunması ile ilgili yapılan çalışmalar; rekabetin artması, mal ve hizmet kalitesinin yükselmesi ile beraber bir toplumun ekonomik ve sosyal yönden gelişmesine katkı sağlamaktadır. Tüketiciler, yasaların kendilerine tanıdığı hakları kullanmaktan çekinmemeli, “haklar arandıkça haksızlıkların azalacağı ve daha nitelikli ürün ve hizmetlerin kendilerine sunulacağını “unutmamalıdırlar.
Tüketicilerimizin bilinçlenmesi ve haklarını kolayca araması doğrultusunda çalışmalarımız derneğimiz olarak artarak devam etmektedir. Bu yöndeki çalışmalarımızda her daim yanımızda olan tüm tüketicilerimize teşekkür ediyor 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü ve 15-21 Mart Tüketiciyi Koruma Haftası’nı kutluyorum.Hepiniz sağlıcakla kalın…”diyerek son verdi.