Ekrem İmamoğlu başkanlığındaki yeni İBB yönetimi, eski idarenin 2017’de başlatıp, fiziki ilerlemesi binde 2 aşamasındayken 2018’de ödenek yetersizliğinden durdurduğu Kaynarca – Pendik – Tuzla metro hattındaki imalatı, bulunan finansmanla Şubat 2020’de yeniden başlatmıştı. İBB, 2 kademeli hattaki çalışmaları hızlandıracak TBM cihazını, 53 metre derinlikteki şafta indirdi. TBM cihazının delme işlemlerine başlaması öncesinde düzenlenen törende konuşan İBB Başkanı İmamoğlu; 4,9 kilometrelik Pendik-Kaynarca hattının 2023’te, 9 kilometrelik Kaynarca-Tuzla hattının da 2024’te hizmete açılacağının müjdesini verdi. İstanbu’un ortak akılla yönetilmesi gerektiğinin altını çizen İmamoğlu, “İstanbul şehrinin geleceğini, değişmez kurallar metnine dönüştürmemiz lazım. İstanbul sağından, solundan, göbeğinden, saçından, başından çekip, çekiştirilecek bir şehir değildir” ifadelerini kullandı.
Eski İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) yönetimi, 13 kilometrelik 9 istasyonlu 2 bağımsız metro hattından oluşan Kaynarca – Pendik – Tuzla metro hattını 2017’de başlattı. 4,9 kilometrelik 2 istasyonlu Pendik-Kaynarca ve 9,10 kilometrelik 7 istasyonlu Kaynarca -Tuzla hatlarındaki çalışmalar, fiziki ilerlemesi binde 2 aşamasındayken, ödenek yetersizliği nedeniyle, 2018 yılında durduruldu. Ekrem İmamoğlu yönetimindeki İBB, durmuş metro yatırımlarından olan söz konusu iki hattın finansmanında kullanmak üzere, 8 Kasım 2019’da, Fransız Kalkınma Ajansı’ndan 86 milyon Euro kredi sağladı. Şubat 2020’de temin edilen bu kredi ile hatlardaki çalışmalar yeniden başlatıldı. Aralık 2020’de gerçekleştirilen Eurobond ihracı ile de projeye 34 milyon Euro’luk daha finans katkısı sağlandı.
ALPKÖKİN: “ANADOLU YAKASINDA İNDİRDİĞİMİZ 7’NCİ TBM”
Hatların finansman sorununu çözen yeni İBB yönetimi, Kaynarca – Pendik – Tuzla metro hatlarının kazma işlemlerini gerçekleştirecek TBM’leri (Tunel Boring Machine – Tünel Açma Makineleri) tünellere indirdi. TBM’lerin kazıya başlaması nedeniyle düzenlenen tören, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun katılımıyla gerçekleştirildi. Törende, ilk konuşmayı İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Pelin Alpkökin yaptı. Göreve başladıklarından beri Anadolu yakasındaki 7’nci TBM cihazını faaliyete geçirdiklerini belirten Alpkökin, şu bilgileri paylaştı:
“TBM, 53 metre derinlikteki şaftta işletilmeye başlayacak. Daha önce başlatmış olduğumuz şaftlardan biraz farklı. Bunun da sebebi; 2017’de başlayıp sonra durdurulan bu hattı, biz, tekrardan 2020’de buraya 120 milyon kredi bulup başlattığımızda, önümüze koyduğumuzda bu projenin, yer teslim problemleri ve diğer sıkıntılardan dolayı uygulanabilir olmadığını görmemiz. Dolayısıyla hızlıca proje revizyonlarına girip, Pendik’ten işletilmesi planlanan bu TBM’leri Kaynarca’ya aldık. Bu projemiz, Anadolu yakasının bizce en önemli projesi. Biz, bugün ‘ilk etap’ diye adlandırdığımız, Sabiha Gökçen Havalimanı’na bakanlığımızca yapılan hattı, Kadıköy-Kartal- Tavşantepe ile Marmaray hattına ve Pendik’te deniz yollarına bağlayan, 4,9 kilometre olmasına rağmen, Anadolu yakasının en önemli entegrasyon hattının TBM’lerini başlatıyoruz. Bir diğer deyişle; kentsel ulaşım etkisi açısından bu 4,9 çok çok önemli. 2023’te bu hattımızı açıp Sabiha Gökçen hattını, Marmaray’ı, Kadıköy-Tavşantepe’yi ve deniz yollarını Pendik’te birleştireceğiz.”
İMAMOĞLU: “KENTLERİN ULAŞIMDAKİ EN ÖNEMLİ AYAĞI RAYLI SİSTEMLER”
İstanbul’un ulaşım konusuyla her zaman meşgul olan bir kent olduğunu aktaran İmamoğlu da konuşmasına, “İstanbul’da, ‘Ulaşım sorununu tümden çözerim’ diyen bir sistem mümkün değil. Dünyanın hiçbir yerinde değil” sözleriyle başladı. “Önemli olan; böylesi büyük kentlerde, süreci en doğru bir biçimde kurgulayıp, en az zaman kaybıyla insanların şehirde daha çok vakit geçirmelerini sağlayan bir sistemi sürece katmak ve verimli kullanmak kenti” diyen İmamoğlu, “Bu anlamda da bizim gibi kentlerin ulaşımdaki en önemli ayağı metro imalatı, raylı sistemler. O bakımdan İstanbul’da bu işe ayrı bir önem veriyoruz. İstanbul’un bu planlamadaki önündeki en önemli engel, belki de İstanbul’un ne yazık ki şehir planlamasıyla ilgili yanılgıları. Yani bir yol haritasının olmayışı” ifadelerini kullandı.
“İSTANBUL, ORTAK AKILLA YÖNETİLEBİLECEK BİR ŞEHİR”
İBB Meclisi’nin 2009 yılında oy birliğiyle aldığı “1/100.000’lik plan” kararında, “İstanbul, asla 15 milyonu aşmamalı” tarifinin yapıldığını hatırlatan İmamoğlu, “Sadece 12 yıl sonra, neredeyse bugünün İstanbul’u, var olan inşaat düzeniyle yapılaşmış, -yapılacak demiyorum bakın- yapılaşmış haliyle, 21-22 milyona yakın insanı şu anda yaşatacak bir yapı stokuna sahip bir kent. Dolayısıyla İstanbul’un bugününü ya da yakın bir zamanını planladığı noktada, aynı zamanda geleceğiyle ilgili de değişmez çok net kararları almakla yükümlüdür. İstanbul şehrinin geleceğini hep birlikte, tümden, kararlı bir biçimde, tabiri caizse bir değişmez kurallar metnine dönüştürmemiz lazım. İstanbul sağından, solundan, göbeğinden, saçından, başından çekip, çekiştirilecek bir şehir de değildir. İstanbul şehri; ortak akılla, bütün kurumların aynı masada buluştuğu, birleştiği bir anlayışla tasarlanmalı, prensip kararları alınmalı ve şimdiden 2050, 2100 tarihlerinde nasıl bir İstanbul’da yaşayacağımızı ortaya net olarak koymalıyız” diye konuştu.
“İSTANBUL’UN YOLCULUĞUNDAN HEPİMİZ HABERDAR OLACAĞIZ”
Bu anlamda ciddi çalışmalar yürüttüklerini vurgulayan İmamoğlu, “Başta İstanbul Planlama Ajansı kurumumuzla olmak üzere, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin bütün kurumlarıyla, bütün paydaşlarıyla ve hatta katkı sunmasını arzu ettiğimiz tüm kamu, kurum ve kuruluşlarıyla, sivil toplum kuruluşlarıyla, siyasi partilerle çalıştaylar, buluşmalar yaparak, süreci İstanbul kentine, İstanbul halkına anlatmak ve hep birlikte karar verip, bu yolculuğu bir nevi karar metnine dönüştürmek arzusundayız. Bunu hızlıca bitireceğiz. Ve İstanbul’un bu yolculuğundan hepimiz haberdar olacağız” dedi. İstanbul’un, dünyada aynı anda en çok raylı sistem inşa eden şehir haline geldiğinin altını çizen İmamoğlu, “Bu değerli bir başarıdır. 10 hatta birden bu çalışmaları sürdürüyoruz” şeklinde konuştu.
“İKİNCİ TBM’İ YAKINDA DEVREYE ALACAĞIZ”
4,9 kilometrelik Pendik-Kaynarca hattının 2023’te, 9 kilometrelik Kaynarca-Tuzla hattının da 2024’te hizmete açılacağının müjdesini veren İmamoğlu, söz konusu projeler içen buldukları finansmanla ilgili bilgiler paylaştı. Finans bulma konusundaki başarılarını aktaran İmamoğlu, şunları söyledi:
“Bu aslında yerel yönetim ciddiyetine, bir kamu finansmanını yönetme sorunluluğuna sahip şekilde hareket ettiğimize dair önemli bir göstergedir. Kurumsal yapımızda şeffaflığa, hesap verebilirliğe ve sağladığınız o güvenle beraber her türlü başarıyı elde edebilirsiniz bakışına sahibiz. Halka sözünü verdiğiniz projeleri, bu şekilde eğer yola çıkarsanız, başlayamamış ya da yüzde birle bile değil, bırakmış bir halde değil süreci yürüten bir kurum haline dönüştürürsünüz. Yüzde birin bile çok altında başlama oranıyla devraldığımız ve hızlıca süreci başlattığımız bir şekilde firmalarımızla da bu süreci en doğru şekliyle planlayarak, şu anda hızlı bir ilerlemeyle baş başayız. Bugün de TBM kazıya başlıyor. Yakın zamanda da ikinci TBM’i devreye alacağız. Emeği geçen bütün arkadaşlarıma, teknik arkadaşlarıma, yol arkadaşlarıma ve yüklenici firmalarımızın iş birliğine teşekkür ediyorum.”